Rälsen lagd - Vagnar och Lok hemma - Nu kan nya hotellet i Tärnsjö rulla igång


Publicerad

UNT
: 2006-08-29

Snart är Tärnsjös "järnvägshotell" på plats. I helgen lades 180 meter räls utmed perrongerna vid stationen och om ett par veckor
anländer ånglokomotivet och de tre vagnarna.

Jakob Martinells idé att skapa ett vandrarhem av ett gammalt tågset är på god väg. Den ursprungliga rälsen revs år 1979. Tågtrafiken, som Sala-Gysinge­-Gefle Nya Järnvägsaktiebolag startade år 1900, hade då lagts ner långt tidigare.


Säljer andelar

Nu sitter Jakob Martinell i stationshuset mest varje måndag och säljer andelar i vand­rarhemmet. Tåg i Tärnsjö heter projektet som hembygdsföreningen står bakom. - Ett 40-tal privatpersoner har köpt andelar för 250 kronor styck. Varenda företagare i orten har också lovat att vara med och sponsra projektet, kommunen har redan gjort det. I vecka 37 räknar Jakob Martinell med att det 91,5 ton tunga ånglokomotivet skall lyftas på plats av en jättekran. Loket hämtas från Grängesberg och förs på järnväg till Heby och därifrån på en trailer sista biten.


Frukost i vagnen

Samtidigt kommer två sovvagnar och en restaurangvagn, av äldre modeller de också. I den senare vagnen skall frukost serveras de framtida gästerna. Förberedelser för att ansluta vagnarna till el, vatten och avlopp är redan gjorda. - Jättekranen är kostsam att hyra, det gäller därför att kunna göra alla lyften under samma dag. Loket är byggt på Motala verkstad år 1914 och försedd med en kol- och vattenvagn säger Jakob Martinell, som är fascinerad av Ångmaskiner. - Jag är övertygad om att också många tågentusiaster kommer hit för att titta.


Goda utsikter


Det finns mycket annat i Tärnsjöbygden att uppleva under sommarhalvåret och Jakob Martinell är också säker på att det ovanliga vandrarhemmet har utsikter att bli välbelagt. - Vi har flera museer alldeles i närheten liksom hembygds­gården och hantverksbutiken och naturligtvis Östa vid Dalälven och nationalparken.


TT

Kommentarer

Populära inlägg